TOTAL COST: ΕΝΝΟΙΕΣ, ΔΙΑΦΟΡΕΣ & ΑΓΟΡΕΣ ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Λάμπρος Λάιος • Οκτ 03, 2022

Το ολικό κόστος των Προϊόντων & των Υπηρεσιών

Οι δραστηριότητες του εφοδιασμού προσθέτουν αξία σε ένα τελικό προϊόν ή σε μια υπηρεσία. Ωστόσο, αξία δεν είναι δυνατόν να παραχθεί χωρίς κόστος.

Για αυτό το λόγο, η μείωση του συνολικού κόστους των δραστηριοτήτων σε όλο το μήκος μιας αλυσίδας εφοδιασμού πρέπει να αποτελεί βασικό στόχο της διοίκησης εφοδιασμού σε συνάρτηση με τα επιθυμητά επίπεδα προστιθέμενης αξίας. Το ολικό κόστος επιδιώκει να προσδιορίσει όλα τις συνιστώσες του κόστους, τόσο τις άμεσες όσο και τις έμμεσες, οι οποίες επιβαρύνουν ένα αντικείμενο κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής του. Στη βιβλιογραφία, αναφέρονται όροι όπως κόστος του κύκλου ζωής, ολικό κόστος ιδιοκτησίας, κόστος ολόκληρου του κύκλου ζωής κ.α. Οι εν λόγω όροι θεωρούνται ισοδύναμοι και ταυτίζονται με τον όρο ολικό κόστος υλικού ή υπηρεσιών. 

 

Η έννοια του ολικού κόστους

 

 Στο πεδίο του εφοδιασμού, το ολικό κόστος συνιστά μια δομημένη προσέγγιση που επιδιώκει τον καθορισμό του συνολικού κόστους που σχετίζεται με την απόκτηση και τη χρήση ενός υλικού ή μιας υπηρεσίας από ένα συγκεκριμένο προμηθευτή. Κατά τη διάρκεια μιας συναλλαγής ο τρόπος που λειτουργεί ο προμηθευτής επηρεάζει διάφορους παράγοντες όπως:

 

  • Κόστος διαχείρισης της παραγγελίας
  • Τιμή αγοράς
  • Διεκπεραίωση
  • Μεταφορά
  • Παραλαβή
  • Επιθεώρηση
  • Αποθήκευση
  • Εγκατάσταση
  • Λειτουργία
  • Απόσυρση

 

Μέσω του ολικού κόστους επιδιώκεται ο προσδιορισμός του συνολικού τιμήματος απόκτησης ενός προϊόντος. Το τίμημα αυτό συμπεριλαμβάνει το κόστος αγοράς, το κόστος διατήρησης, το κόστος κακής ποιότητας και το κόστος αστοχιών κατά την παράδοση (βλέπε σχήμα 19.1). Ο υπολογισμός του ολικού κόστους εφαρμόζεται τόσο στις βιομηχανίες όσο και στις υπηρεσίες και το εμπόριο. Στη βιομηχανία εφαρμόζεται κυρίως στις αγορές υλικών που αποθεματοποιούνται, στις αγορές υλικών συντήρησης, επιδιόρθωσης και λειτουργίας (ΣΕΛ) και στις αγορές παγίων. Στους χώρους του εμπορίου και των υπηρεσιών, εφαρμόζεται κυρίως στις αγορές μεταπωλούμενων ειδών και στις αγορές παγίων και κεφαλαιουχικού εξοπλισμού.

 

Η μέτρηση του ολικού κόστους, σε αντίθεση με την τιμή αγοράς, απαιτεί σημαντική προσπάθεια από την πλευρά των στελεχών εφοδιασμού. Σε πολλές περιπτώσεις, η τιμή αγοράς αποτελεί ένα πολύ μικρό μέρος του ολικού κόστους. Ως εκ τούτου, υπερβολική έμφαση στη μείωση της τιμής αγοράς συχνά έχει σαν αποτέλεσμα να αγνοούνται άλλες σημαντικές πλευρές του κόστους που σχετίζονται τόσο με τη χρήση του υλικού ή της υπηρεσίας όσο και με την κερδοφορία μιας επιχείρησης. Το ολικό κόστος είναι προσέγγιση για την κατανόηση της συνεισφοράς της κάθε συνιστώσας κόστους σε όλο το μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού.

 

Αξιολόγηση Συμφέρουσας Αγοράς

 

Το ολικό κόστος εφαρμόζεται στην αρχή της διαδικασίας αγοράς για την αξιολόγηση της πλέον συμφέρουσας επιλογής από πλευράς κόστους. Πιο συγκεκριμένα, στην εν λόγω περίοδο πολλές δαπάνες που σχετίζονται με τη χρήση του είδους δεν έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί και επομένως δεν είναι γνωστές. Για αυτό το λόγο, πρέπει να υπολογιστούν με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια. Η ενσωμάτωση όλων αυτών των κατηγοριών κόστους δίνει μια πληρέστερη εικόνα του τιμήματος που σχετίζεται με την απόκτηση και τη χρήση ενός είδους, σε αντίθεση με την τιμή αγοράς, και επομένως οδηγεί σε τεκμηριωμένες αγοραστικές επιλογές.

 

Η στρατηγική πλευρά του Ολικού Κόστους

 

Η εφαρμογή του ολικού κόστους πρέπει να συνεκτιμά την ανάγκη της αποτίμησης της αξίας κάθε αγοράς. Η μείωση του ολικού κόστους των υλικών ή των υπηρεσιών δεν πρέπει να έχει σαν συνέπεια την αποσάθρωση των αξιών που προσφέρει μια επιχείρηση στους πελάτες της. Για αυτό το λόγο, κάθε προτεινόμενη αλλαγή πρέπει να συνεκτιμά τις επιπτώσεις που έχει σε επίπεδο εσόδων από πωλήσεις, καθώς και στο κόστος εξυπηρέτησης των πελατών. Μια αγοραστική απόφαση, καθόλα αιτιολογημένη από πλευράς ολικού κόστους, η οποία όμως έχει σαν συνέπεια την αύξηση των αστοχιών του τελικού προϊόντος και αρνητικές επιπτώσεις στην υπόληψη της επιχείρησης δεν είναι αποδεκτή από στρατηγικής σκοπιάς.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, επιβάλλεται η εφαρμογή μοντέλων ολικού κόστους λόγω της παγκοσμιοποίησης των αγορών. Οι αγορές από χώρες της Άπω Ανατολής και της Ν. Αμερικής μπορεί να συνεπάγονται χαμηλές τιμές, απαιτούν ωστόσο αυξημένα επίπεδα αποθεμάτων και αυξημένους ναύλους, ενώ παρατηρούνται και διαφορές σε θέματα ποιότητας και αξιοπιστίας. Σύμφωνα με την εταιρεία GartnerGroup, το συγκαλυμμένο κόστος ανάθεσης για είδη όπως λογισμικό και hardwareIT καθιστά ασύμφορες τις αναθέσεις σε τρίτους, εάν οι εξοικονομήσεις είναι μικρότερες του 25%.

 

Διαφορές μεταξύ Αποθεματοποιημένων Υλικών και Παγίων

 

Κατά τον υπολογισμό του ολικού κόστους παρατηρούνται διαφορές μεταξύ των υλικών που αποθεματοποιούνται και του πάγιου εξοπλισμού. Τα υλικά είναι συνήθως χαμηλής αξίας ανά μονάδα, αναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες, διακινούνται εντός της επιχείρησης και ανανεώνονται συχνά. Αντίθετα, τα πάγια είναι συνήθως σταθερά και παραμένουν στην ιδιοκτησία της επιχείρησης για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Οι τυπικές κατηγορίες κόστους για κάθε μια από αυτές τις κατηγορίες ειδών παρουσιάζονται στον πίνακα 19.1 (βλέπε επίσης Κεφάλαιο 21).

 

Πίνακας 19.1: Κύριες διαφορές μεταξύ υλικών που διατηρούνται σε απόθεμα και παγίου εξοπλισμού


 

Αγορές Εξωτερικού

 

Για είδη που αγοράζονται από πηγές του εξωτερικού, και ιδίως από χώρες εκτός ΕΕ, προκύπτουν πρόσθετες κατηγορίες κόστους (βλέπε επίσης Κεφάλαιο 7). Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

 

  • Κόστος συσκευασίας και κιβωτίων μεταφοράς για διεθνείς μεταφορές
  • Μεταφορά στο λιμένα του πωλητή
  • Κόστος διαχείρισης στο λιμένα του πωλητή
  • Δασμοί και φόροι κατά την εξαγωγή και εισαγωγή
  • Πιστοποιητικά επιθεώρησης
  • Κόστος μεταφοράς
  • Κόστος ασφάλισης
  • Κόστος εκτελωνισμού
  • Κόστος εσωτερικής μεταφοράς
  • Δαπάνες χρηματοοικονομικών συναλλαγών (π.χ. τραπεζική επιβάρυνση για εγγυητικές επιστολές)
  • Διακυμάνσεις συναλλαγματικών ισοτιμιών
  • Δαπάνες επικοινωνίας (π.χ. τηλέφωνα εξωτερικού, fax, ταχυδρομείο)
  • Αυξημένα επίπεδα αποθεμάτων
  • Αυξημένη απασχόληση διοικητικού προσωπικού και νομικών συμβούλων
  • Κόστος ταξιδιών

 

Τα στελέχη εφοδιασμού, εκτός των φόρων, των δασμών και του εκτελωνισμού, πρέπει να συνυπολογίζουν τυχόν φόρους προστιθέμενης αξίας. Συχνά, οι φόροι αυτοί μπορεί να επιστραφούν. Επίσης, κατά τη μεταφορά της παραγωγής σε μια απομακρυσμένη χώρα, προστίθεται κόστος λόγω αξιολόγησης, διακρίβωσης και επιθεώρησης των πηγών προμήθειας. Πρόσθετα κόστη προκύπτουν, επίσης, εάν μια επιχείρηση που παραδοσιακά χρησιμοποιεί θαλάσσια μεταφορά υποχρεωθεί να επιλέξει αεροπορική για λόγους τήρησης χρονοδιαγραμμάτων παράδοσης ή προστασίας των προϊόντων από καιρικές συνθήκες.

 

Από την πλευρά της αγοράστριας επιχείρησης, η αγορά προϊόντων από προμηθευτές απομακρυσμένων χωρών ίσως δημιουργεί ανάγκη για διατήρηση υψηλών αποθεμάτων, με αποτέλεσμα να αυξάνεται τόσο το κόστος χρηματοδότησης όσο και το κόστος διατήρησης των αποθεμάτων. Οι όροι πληρωμής και οι συναλλαγματικές διακυμάνσεις μπορεί να έχουν θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις στη ρευστότητα μιας επιχείρησης. Για αυτό το λόγο, το κόστος των αποθεμάτων και το κόστος των συναλλαγών πρέπει να συνεκτιμώνται στο ολικό κόστους

 

Γενικά, το κόστος των κινδύνων που εμφανίζονται σε αγορές από χώρες του εξωτερικού δεν υπολογίζεται εύκολα, αλλά είναι υπαρκτό. Οι κυριότεροι παράγοντες κινδύνου περιλαμβάνουν την πολιτική αστάθεια, την τρομοκρατία, τις συνθήκες εργασίας, τους χρόνους και την αξιοπιστία των παραδόσεων. Προφανώς, εάν αυξηθούν οι χρόνοι παράδοσης, η επιχείρηση θα πρέπει να διατηρήσει υψηλότερα αποθέματα. Αν χρησιμοποιηθεί αεροπορική μεταφορά, αυξάνεται το κόστος παρακολούθησης και διεκπεραίωσης των παραγγελιών λόγω της συχνότερης επικοινωνίας με τους προμηθευτές και της αύξησης του κόστους της επιθεώρησης και των lοgistics.

 

Πηγή: Διοίκηση Εφοδιασμού, Λάμπρος Λάιος, Πειραιάς 2010


How Covid 19 affects Procurement
Από HPI Board 03 Oct, 2022
Η έλευση της πανδημίας έχει αφήσει σοβαρό αποτύπωμα στην λειτουργία των επιχειρήσεων συμπεριλαμβανόμενου και του εφοδιασμού. Η συνάντηση των είκοσι στελεχών προμηθειών σκοπό είχε να ανιχνεύσει κατά πόσο η εμπειρία από την λειτουργία του εφοδιασμού κάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες προδιαγράφει μια νέα κανονικότητα με μόνιμου χαρακτήρα επιπτώσεις τόσο στην στρατηγική όσο και στην καθημερινή λειτουργία των τμημάτων εφοδιασμού μεγάλων επιχειρήσεων από την Ελλάδα και την Κύπρο. Προγραμματισμός της Ζήτησης και Εφοδιασμός Η ζήτηση ανάλογα με το πεδίο δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων εμφανίζει μεγάλες αυξομειώσεις π.χ. Στις αεροπορικές εταιρείες η ζήτηση μειώθηκε σημαντικά ενώ σε επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου η ζήτηση εκτοξεύτηκε. Με ποιο τρόπο τα τμήματα προμηθειών αντιμετωπίζουν τους δυνητικούς κινδύνους διακοπής εφοδιασμού από πηγές που δεν μπορούν να απορροφήσουν τις αυξομειώσεις της ζήτησης; Στέλεχος Πολυεθνικής Φαρμακευτικής Επιχείρησης: Οι προμήθειες υπηρεσιών έχουν επηρεαστεί από την μείωση στη ζήτηση. Για παράδειγμα στις ταξιδιωτικές υπηρεσίες πολλοί τοπικοί προμηθευτές εγκατέλειψαν το εταιρικό κομμάτι. Στρέφομαι σε εναλλακτικές πηγές, ιδίως σε πολυεθνικές εταιρείες ελπίζοντας ότι, σε περίπτωση δεύτερου και τρίτου κύματος πανδημίας, ότι η παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών είναι εξασφαλισμένη. Η στρατηγική αυτή δεν εφαρμόζεται μόνο στις ταξιδιωτικές υπηρεσίες αλλά και στην διοργάνωση συνεδρίων, συμμετοχών σε ιατρικά συνέδρια κ.λ.π. Μάλιστα με την προσπάθεια να έχουμε προεπιλεγμένους προμηθευτές και να επιτυγχάνουμε οικονομίες κλίμακος βρεθήκαμε σε κατάσταση μονοπωλίου. Τώρα πρέπει να αλλάξουμε προμηθευτή και καταφεύγω σε πολυεθνικές εταιρείες για να ελαχιστοποιήσω το ρίσκο. Θεωρώ ότι η πολιτική αυτή θα διατηρηθεί και τον επόμενο χρόνο. Μετά μπορεί να αναθεωρήσουμε την πολιτική αυτή αν και η αλλαγή μπορεί να διαρκέσει 4-6 μήνες. Στέλεχος μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας συμβούλων: Αν και αρχικά οι επιχειρήσεις διαφορετικών χωρών εφάρμοσαν διαφορετικές τεχνικές αντιμετώπισης της πανδημίας, μέσα σε διάστημα 15 ημερών υπήρξε εναρμόνιση των τεχνικών. Οι ακραίες διακυμάνσεις της ζήτησης ανάγκασε τις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τον χάρτη κρισιμότητας των προμηθευτών τους και να αναζητήσουν νέους. Όταν αλλάξει το μίγμα των προϊόντων λόγω αλλαγών των απαιτήσεων των πελατών, προμηθευτές μικρής σημασίας λόγω χαμηλής δαπάνης μπορεί να γίνουν σημαντικοί ενώ το αντίστροφο μπορεί να συμβεί για προμηθευτές που εθεωρούντο κρίσιμοι. Τα κριτήρια επιλογής αλλάζουν διότι η διασφάλιση εφοδιασμού και η αξιοπιστία παραδόσεων αποκτά διαφορετική βαρύτητα καθώς αλλάζει το μίγμα των προϊόντων που παράγονται. Συνεπώς πρέπει να καταρτίζεται ένα χάρτης κρισιμότητας προμηθευτών που να αντικατοπτρίζει τις αυξομειώσεις της ζήτησης του χαρτοφυλακίου των τελικών προϊόντων. Στέλεχος εταιρείας ΙΤ: Μετά από αυτό που συνέβη οι πελάτες είναι πολύ περισσότερο δεκτικοί σε αλλαγές. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να προωθήσουν περισσότερο την καινοτομία. Μέχρι τώρα είχαμε τους βασικούς προμηθευτές τους οποίους δεν θέλαμε να αλλάξουμε. Η εμπειρία έδειξε ότι πρέπει να διαθέτουμε ανά πάσα στιγμή εναλλακτικές πηγές προμήθειας. Μιλούσα με συνάδελφο στην Ιταλία που σε βασική πρώτη ύλη είχε δύο προμηθευτές. Και οι δύο προμηθευτές βρέθηκαν σε τραγική κατάσταση διότι δεν είχαν εναλλακτικές πηγές προμήθειας. Πρέπει να υπάρχει ευελιξία και να εξετάζονται διαφορετικές λύσεις. Επίσης αυξάνει το ενδιαφέρον για το authentication και το traceability των υλικών των προϊόντων που φτάνουν στον τελικό καταναλωτή. Η εξέλιξη της τεχνολογίας που επιταχύνθηκε λόγω Covid, έφερε τον κόσμο πιο κοντά στις λύσεις που σήμερα προσφέρονται. Οι προμήθειες έχουν τον ρόλο τους εντοπίζοντας και επιλέγοντας τις καλύτερες λύσεις.
PAS - HPI Certification
Από Kωνσταντίνος Αθηναίος 03 Oct, 2022
Certification είναι η διαδικασία μέσω της οποίας ένας επαγγελματίας/στέλεχος επιχείρησης αποδεικνύει ότι διαθέτει τις γνώσεις, τις εμπειρίες και τις ικανότητες που απαιτούνται για να φέρει εις πέρας μια εξειδικευμένη εργασία. Tο Certificate in Supply Management απονέμεται σε ένα άτομο κατόπιν παρακολούθησης ενός προγράμματος εκπαίδευσης και αξιολόγησης (εξετάσεις, έλεγχος προϋπηρεσίας, σπουδές) που διενεργείται από εξειδικευμένους οργανισμούς που διαθέτουν υψηλό κύρος και διεθνή αναγνώριση στο Procurement . Στην χώρα εντεταλμένος οργανισμός για την απονομή πιστοποίησης στο Procurement είναι το Ελληνικό Ινστιτούτο Προμηθειών. Εξ' άλλου,To Certification στο Procurement and Supply Management προσφέρεται σε πολλές χώρες μόνο από εξειδικευμένους επαγγελματικούς φορείς. Η εγκυρότητα και η αναγνώριση της πιστοποίησης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πληρότητα, την ακεραιότητα και την διαφάνεια των διαδικασιών που θεσπίζονται και εφαρμόζονται από τον φορέα υλοποίησης. Ο ίδιος ο φορέας υλοποίησης πρέπει να έχει περάσει από αυστηρή διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης από διεθνείς Οργανισμούς με παγκόσμια αναγνώριση στους αντίστοιχους κλάδους. Μια βεβαίωση παρακολούθησης η οποία αποκαλείται “Certificate” δεν παρέχει κανένα από τα ανωτέρω εχέγγυα εγκυρότητας και διεθνούς αναγνώρισης. To πρόγραμμα εκπαίδευσης που καταλήγει στην απονομή του Certificate in Supply Management έχει πρόσφατα (2019) αξιολογηθεί από την International Federation of Purchasing and Supply Management (IFPSM). Οι αξιολογητές έκριναν ότι καλύπτει όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις του Professional Accreditation Standard του IFPSM. Μεταξύ των απαραίτητων προϋποθέσεων που ελέγχθηκαν, περιλαμβάνονται: Ελάχιστη Διάρκεια 150 direct teaching hours. Διαφανές και Αξιόπιστο Σύστημα Αξιολόγησης Διδακτική και Επαγγελματική Εμπειρίας των Εκπαιδευτών Κατάλληλη Δομή και Περιεχόμενο του Προγράμματος Συνάφεια με το Σύγχρονο Περιβάλλον του Procurement και του Supply Chain Management Το σύνολο των επιμέρους προϋποθέσεων που ελέγχθηκαν ήσαν άνω των 80. Με την απονομή του CSM οι απόφοιτοι λαμβάνουν αυτομάτως και το PAS Certificate of Recognition του IFPSM. Το Certificate in Supply Management έχει καθιερωθεί από το 1999, ως τίτλος πιστοποίησης επαγγελματικής επάρκειας στη Διοίκηση Προμηθειών, Αγορών και Εφοδιασμού. Στο πρόγραμμα CSM έχουν συμμετάσχει οι μεγαλύτερες Ελληνικές επιχειρήσεις, ενώ το alumni των Certified Supply Managers που κατέχουν οργανικές θέσεις στις πιο κερδοφόρες από αυτές ξεπερνά τα 700 άτομα.
Share by: